apr 17, 2022

Omgaan met trauma triggers

Alsof een traumatische ervaring al niet heftig genoeg is, kun je jaren na de traumatische gebeurtenis nog altijd last hebben van emotionele trauma triggers. Terwijl het gevaar geweken is en je je leven weer hebt opgepakt, kunnen herinneringen aan die angstige gebeurtenis uit het verleden uit het niets weer opduiken. Een geur, een geluid of een voorwerp roept opeens nare herinneringen op aan het seksueel misbruik of een andere traumatische gebeurtenis die je als kind hebt doorstaan. Je bent weer even terug bij dat moment, alsof het allemaal gisteren is gebeurd. Het herbeleven van seksueel misbruik kan zeer heftig zijn en veel impact maken op iemand. Goed omgaan met triggers van het trauma is dan ook zeker aan te bevelen. Maar hoe doe je dat? En hoe herken je trauma triggers?

Wat zijn trauma triggers?

Laat ik beginnen met uit te leggen wat trauma triggers precies zijn. Trauma triggers zijn dingen en situaties die herinneringen aan een traumatische ervaring oproepen. Als je als kind bijvoorbeeld seksueel bent misbruikt, dan kun je daar jaren later, wanneer het gevaar allang is geweken, nog veel last van hebben. Een bepaalde geur, een bepaald geluid of een voorwerp roepen uit het niets herinneringen op aan die gebeurtenis van vroeger. Zo kunnen een mannenriem of een bepaalde aftershave geur bijvoorbeeld trauma triggers zijn van seksueel misbruik. En dat terwijl er op het moment dat je de mannenriem ziet liggen, bijvoorbeeld in een kledingwinkel, geen gevaar dreigt. Er is geen reden tot angst, maar toch raak je in paniek. Even ben je terug in het moment van de traumatische ervaring die je als kind hebt opgelopen. Het duurt even voordat je jezelf kunt herpakken en dat maakt triggers van een trauma zo heftig. Het kan op ieder moment gebeuren, hoe goed je ook in je vel zit. De gevolgen van seksueel misbruik kunnen je leven nog lang beïnvloeden. Seksueel misbruik verwerken op de juiste manier is dan ook erg belangrijk.

Wat gebeurt er als je trauma triggers ervaart?

Triggers die herinneringen aan het trauma weer naar boven kunnen halen, kunnen voor iedereen anders zijn. Ook de gevoelens die worden opgeroepen kunnen verschillen. Je lichaam vertelt je dat je in gevaar bent en vervolgens worden emoties uitgeschakeld. Je lichaam doet dit om je te beschermen en je van gevaar te behoeden. Na een traumatische ervaring komt dan ook vaak dissociatie voor. Je treedt dan als het ware buiten je lichaam. De tijd lijkt stil te staan of juist sneller te gaan. Alles om je heen vervaagt. Je lichaam bereidt zich voor op gevaar en probeert je hiervoor te beschermen. Maar er is natuurlijk geen gevaar. Er is niets aan de hand, maar toch ervaar je een heftige angst. En dat kan je leven volledig op zijn kop zetten. Iedereen die in een angstige situatie terechtkomt, reageert anders. Er zijn drie soorten reacties te onderscheiden, namelijk vechten, vluchten en bevriezen. Wanneer bepaalde triggers herinneringen aan je trauma oproepen, dan kan één van deze drie reacties optreden. Je hartslag kan versnellen, je voelt paniek door je hele lijf en de huidtemperatuur daalt. Dit gebeurt bij vechten en vluchten. Bevriezen is ook een reactie op angst. Dan daalt je bloeddruk, heb je een doof gevoel, heb je moeite met spreken en kun je je flauw voelen. Wanneer er geen gevaar is, maar je toch door triggers deze gevoelens ervaart, dan is het belangrijk dat je hiermee aan de slag gaat.

Hoe kun je het beste omgaan met triggers van trauma

Trauma triggers kunnen jaren na de verschrikkelijke gebeurtenis ontstaan. Soms heb je zelfs geen herinneringen meer aan je traumatische ervaring. Dit komt onder andere voor bij dissociatie. In dat geval schakelden je gevoelens, gedachtes en emoties uit op het moment dat je de nare gebeurtenis ervaarde. Je was als het ware ‘niet aanwezig’ in het moment. Je lichaam schakelde zichzelf uit als overlevingsmechanisme. Wanneer iemand bijvoorbeeld seksueel misbruikt is, dan kan het zijn dat diegene zijn/haar emoties volledig uitschakelt. Daardoor kan het voorkomen dat het slachtoffer zich (vrijwel) niets meer herinnert van het moment. Toch kan het op een later moment voorkomen dat je als slachtoffer triggers van het trauma ervaart. Een geur, geluid of voorwerp roept dan herinneringen op, zelfs als je de gebeurtenis hebt verdrongen. Je hebt dan wellicht nooit de kans gekregen om het seksueel misbruik te verwerken. Zoek daarom altijd professionele hulp om te leren hoe je het beste kunt omgaan met triggers die het trauma oproepen.

Als jong kind ben ik stelselmatig door mijn eigen vader misbruikt. Zelfs nadat het misbruik gestopt was, ervaarde ik nog jarenlang klachten. Nu heb ik mijn leven weer op de rit. Ik heb leren omgaan met triggers die het trauma weer naar boven lieten komen. Daar wil ik jou ook mee helpen. Daarom geef ik lezingen, masterclasses en persoonlijk peptalks. Want ook jij krijgt je leven weer op de rit en daar wil ik je graag bij helpen. Heb je nog vragen voor mij? Of wil je een keer een lezing of masterclass volgen? Neem dan gerust eens contact met mij op. Ik help je graag verder.